MIKSI KÄYTÄMME OPISKELUSSA VISUAALISIA OPPIMIS- JA OPETUSMENETELMIÄ?

Käytämme Salon seudun ammattiopiston hiusalan opinnoissa paljon blogia oppimisen välineenä. Blogiin upotamme myös erilaisia videoita. Laitoimme kirjallisesti ylös, mitä hyötyä meille ammatin opettajina tästä pedagogisesta mallista on, miten hyötyvät myös opiskelijat ja työnantajat….

VISUAALISEN OPPIMIS- JA OPISKELUYMPÄRISTÖN MAHDOLLISUUDET(blogit, videot yms.)

OPISKELIJAN NÄKÖKULMASTA

  • Opiskelija pystyy näyttämään omaa osaamistaan ja ammattitaitoa erilaisin menetelmin.
  • Opiskelija voi näyttämään työnantajalle omaa osaamisen tasoaan reaaliajassa.
  • Opiskelija pystyy kehittämään omaa medialukutaitoaan.
  • Opiskelijan viestintä- ja esiintymistaidot kehittyvät.
  • Opiskelija voi jakaa oppimistuloksia ja oivalluksia.
  • Opiskelija pystyy tallentamaan omaa osaamistaan ja palaamaan siihen myöhemmin.
  • Opiskelija pystyy opiskelemaan ajasta ja paikasta riippumatta.
  • Opiskelija pystyy katsomaan erilaisia videoita ja digitaalista materiaalia aina vaan uudestaan ja välillä jopa pysäyttää esim. videon lähempää tarkastelua varten.
  • Opiskelija saa toteuttaa työnsä omista lähtökohdistaan käsin, jolloin innostuneisuus ja tehokkuus lisääntyy.
  • Opiskelijoista myös ujommat ja hiljaisemmat saavat ajatuksensa ja mielipiteensä julki.
  • Opiskelijalle menetelmä toimii myös opintojen motivoijana.
  • Opiskelijoiden keskuudessa syntyy yhdessä tekemisen meininki ja yhteisöllisyyden kehittäminen lisääntyy.
  • Opiskelijoiden ryhmätöiden teko helpottuu, koska työtä voidaan tehdä esimerkiksi paikasta riippumatta.

OPETTAJAN NÄKÖKULMASTA

  • Opiskelija voi palata oppimaansa uudestaan ja näkemään oman kehityksensä, jolloin syntyy motivaatiota.
  • Opettaja tai ohjaaja näyttää opittavan asian luokassa, jonka jälkeen opiskelija harjoittelee toistamalla saman asian itse. Samaan aikaan hän kuvaa tapahtuman ja kirjoittaa muistiinpanot. Harjoituksen jälkeen opiskelija joutuu vielä kolmannen kerran kertaamaan asioita, kun hän tuottaa kuvista sekä videoista materiaalin julkaistavaksi videoiksi tai blogi -tekstiksi. Kertaamalla opittua riittävästi siirtyy asia helpommin pitkäkestoiseen muistiin ja syntyy syvällisempää oppimista. Kun opittu asia on selkeästi dokumentoitu, on siihen helppo palata.
  • Erilaisissa ryhmissä tehtävät toteutukset lisäävät ryhmähenkeä luokassa.
  • Opettaja pystyy huomioimaan opetuksessa erilaiset oppijat  paremmin, koska jokainen voi tehdä omien kykyjen ja taitojensa mukaisen tuotoksen. Esimerkiksi kuvia voidaan lisätä enemmän tekstin sijaan.
  • Opettaja voi tarkistaa tuotoksia ja antaa palautetta ajasta ja paikasta riippumatta.
  • Visuaaliset tuotokset kertovat koulutuksen tasosta myös tuleville koulutukseen hakijoille, työnantajille ja koulutuksen järjestäjälle.

TYÖNANTAJAN NÄKÖKULMASTA

  • Työnhakija voi näyttää työnantajalle omaa osaamistaan reaaliajassa esim. sähköisestä laitteesta, jolloin paperin tarve vähenee.
  • Työnantaja pystyy seuraamaan opiskelijan kehitystä reaaliajassa.
  • Työnantajalle kanava työntekijän palkkaamiseksi
  • Työnantaja voi rauhassa etukäteen tutustua työnhakijan blogiin ja siellä oleviin tuotoksiin, sekä arvioida sen avulla työnhakijan ammatillista osaamista.
  • Työnantajan on kirjoitettujen blogitekstien perusteella mahdollista helpommin tutustua työnhakijan ajatus- ja arvomaailmaan ja sitä kautta saada yritykseen sopiva työssäoppija tai työntekijä.
  • Työnantajalle erilaiset opiskelijoiden tuotokset kertovat koulutuksen tasosta ja opiskeltavien asioiden sisällöstä.
  • Työnantaja voi erilaisia virtuaalisia kanavia myös hyödyntää yrityksen markkinoinnissa, jolloin opiskelija voi tehdä omaan blogiinsa mm. yritysesittelyn työssäoppimisen ajalta.
Mainokset
Kategoria(t): Hiusala Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: MIKSI KÄYTÄMME OPISKELUSSA VISUAALISIA OPPIMIS- JA OPETUSMENETELMIÄ?

  1. Paluuviite: Elävä oppikirja – harkittua digitaalisuutta | #opus2015

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s